Nervsitet og prstationsangst
Nervsitet og prstationsangst er en flelse, som alle kender til. Inden for sportens verden viser flelsen sig typisk op til en konkurrence. Skoleelever kender flelsen i forbindelse med eksamener, og indenfor arbejdslivet ses flelsen typisk i forbindelse med fremlggelse, oplg, eller udfrelse af arbejdsopgaver.

Hensigtsmssig flelse
prstationsangst er faktisk en almindelig og meget hensigtsmssig flelse. I det mindste i sm mngder. Angst fr os op p mrkerne. Krop og hjerne bliver sat i hjeste beredskab. Kroppen bliver istand til, at klare strre fysiske belastninger - og hjernen styrkes, med b.la get evne til koncentration og rvgenhed. Angsten aktiverer sledes et beredskab, der hjlper os til en bedre prstation i forbindelse med sport, eksamen eller arbejde.
For meget nervsitet og prstationsangst
For strk nervsitet og prstationsangst kan imidlertid vre belastende i en grad, s det blokerer for udverens prstation. For strk angst kan bevirke, at du er helt ude af stand til at koncentrere dine tanker, at du bliver stiv og kommer helt ud af den rytme du har trnet, eller at du helt mister troen p dit projekt. Desuden er der risiko for, at de tanker du gr dig i forbindelse med din oplevelse af angst, skal forstrke angsten. Hvilket igen kan blive starten p en uheldig spiral, der frer til ringere og ringere prstation. For strk angst betyder endvidere at kroppen ikke bliver ventileret som den skal. Det betyder selvsagt, at kroppen ikke nr kan yde det den er trnet til.
Hndtering af nervsitet og prstationsangst
Sfremt angsten har fet overtaget i n, er der imidlertid hjlp at hente. Det er muligt, med enkle og meget effektive midler, at hndtere din nervsitet og prstationsangst. Trningen vil best i at lre at forst sin angst og de forhold der frer til at angsten opstr. Desuden bestr trningen i at blive bevidst om redskaber og metoder der kan mindske angsten. Og endelig som et tredje trin, arbejdes der med disse i praksis.


Henning Jensen cand. psych. Tlf. 20 99 43 75